portrait-of-businessman-in-glasses-holding-tablet-AWVHCJ67U-min-2000x1125-1-1440x810

مزایای استفاده از نرم‌افزارهای RemoteDesktop مطمئن برای شرکت‌ها

با توجه به ماهیت شرکت‌ها و سازمان‌ها، در هر سازمان و شرکتی چندین نرم‌افزار کاربردی مانند نرم‌افزار حضور و غیاب، حسابداری، بیمه و سرویس‌های مایکروسافت، شبکه های کامپیوتری و … وجود دارد که برای هر یک از آنها نیاز به پشتیبانی و دریافت خدمات از اشخاص خارج از سازمان دارند که همین عامل باعث بروز مشکلاتی برای سازمان‌ها می‌شود که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) عدم دسترسی به کارشناس مربوطه در حداقل زمان ممکن

ب) متحمل شدن هزینه‌های اضافی بابت ایاب و ذهاب کارشناس

ج) تحمیل شدن هزینه‌های پنهان اضافی بدلیل رفع نشدن مشکل در اسرع وقت

د) عدم شناسائی دقیق مشکل تا قبل از حضور کارشناس در سازمان و عدم همراه داشتن تجهیزات و ابزار لازم

این مشکلات و سایر دغدغه‌ها دلیلی است بر لزوم استفاده از یک نرم‌افزار ریموت دسکتاپ مطمئن برای دریافت خدمات پشتیبانی از راه دور. استفاده از نرم افزار ریموت دسکتاپ مطمئن منافع و ارزش افزوده زیادی را به همراه دارد که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) دسترسی به کارشناس و متخصص در حداقل زمان ممکن

ب) امکان دسترسی به چند کارشناس به جای یک کارشناس

ج) کاهش مدت زمان خرابی و مدیریت هزینه‌های پنهان

د) کاهش هزینه‌های خدمات پشتیبانی با حذف هزینه ایاب و ذهاب

از طرفی کارشناسان و شرکت‌هایی خدمات تخصصی ارائه می‌دهند با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانند ضمن افزایش بهره‌وری و کارائی تیم فنی خود، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جوئی نمایند که عبارت است از:

  • جلوگیری از اتلاف وقت بدلیل عدم نیاز به حضور در محل مشتری
  • امکان جوابدهی آنی به مشتریان
  • امکان ارائه خدمات تخصصی بیشتر در طول روز
  • امکان ارائه خدمات به دو یا چند مشتری بصورت همزمان.
  • امکان دریافت مشاوره و همفکری از سایر همکاران با اتصال آنها به سیستم کارشناس.
22222-2000x1125

نرم‌افزارهای ریموت دسکتاپ

در حال حاضر بسیاری از خدمات تخصصی و فنی بصورت سنتی و با حضور متخصص در محل مشتری ارائه می­گردد. اینچنین ارائه­ی خدمات بصورت سنتی با چالشهای بسیاری روبرو می­باشد که موجب کاهش بهره­وری، اتلاف وقت و انرژی، صرف هزینه­ های مازاد مالی و زمانی و … هم برای مشتری و هم برای متخصص می­شود. البته ناگفته نماند که ارائه­ی برخی از این خدمات تخصصی بصورت سنتی اجتناب­ناپذیر می­باشد و لازم است متخصص در محل مشتری حضور یابد و در کنار این اجبار، خدماتی هم وجود دارند که با استفاده از نرم­افزارهای ارتباط از راه دور مانند Any Desk یا Team Viewer می­توان نیاز به حضور متخصص در محل را تا حد زیادی کاهش داد و در نتیجه باعث بهبود و افزایش کارایی، صرفه­جویی در زمان و پول و … شد. اما با توجه به تجربه پاندمی کرونا ویروس، دورکاری به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است و قطعا در آینده نزدیک دورکاری یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرویس‌دهی خواهد بود که بسیاری از خدمات تخصصی را می‌توان بصورت دور کاری انجام داد.

در حال حاضر در ایران تنها دو نرم‌افزار Any Desk و Teamviewer برای برقراری اتصال بین سیستم‌های کامپیوتری آشنا بوده و استفاده می‌شد که بدلیل مسائل و مشکلات مربوط به تحریم دیگر نمی‌توان براحتی از این نرم‌افزارها استفده نمود.

Teamviewer

Teamviewer با آنکه یکی از بهترین نرم‌افزارهای اتصال سیستم‌های کامپیوتری بود ولی متاسفانه بدلیل تحریم چند سالی می‌باشد دیگر نمی‌توانیم از این نرم‌افزار استفاده کنیم.

Any Desk

Any Desk هنوز در ایران تحریم نشده است ولی محدودیت‌هایی را برای کاربران خود قرار داده است، از جمله محدودیت زمان ارتباط که ظاهرا زیر 30 دقیقه می‌باشد و برای ارتباطات بیشتر از 30 دقیقه لازم است در وب‌سایت AnyDesk ثبت نام نموده و اکانت خود را شارژ نمائیم که با توجه به قیمت دلاری آن دیگر برای ما مقرون به صرفه نمی باشد.

چرا FreeDesk؟

جایگزین مناسب برای این نرم‌افزارها، سامانه بومی‌سازی شده فری‌دسک (Free Desk) می‌باشد. چرا که علاوه بر داشتن امکاناتی مشابه امکانات AnyDesk یا Team Viewer، سرورهای آن در دیتاسنترهای داخل کشورمان مستقر شده‌اند و در نتیجه دیگر با موضوع و چالش‌های تحریم درگیر نمی‌باشیم. علاوه بر آن بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است و دیگر دغدغه شارژ و تمدید اکانت در آن وجود ندارد و براحتی می‌توان از فری‌دسک (Free Desk) با اطمینان خاطر استفاده نمود.

111-1440x810

بهترین نرم‌افزار ریموت دسکتاپ برای سازمان‌ها

در بسیاری از سازمانهای خصوصی و دولتی که شعبات مختلف در سراسر کشور دارند برای انجام امور تخصصی  خود در شعبات نیاز دارند به سیستم کامپیوتری موجود در آن شعبات متصل شوند و برای چنین امری از سرویس‌های مایکروسافت مانند Remote Desktop یا نرم­افزارهای جانبی مانند Any Desk استفاده می­نمایند که استفاده از هر کدام از آنها مشکلات و چالش‌های خود را دارد.

چالش‌های سرویس مایکروسافت Remote Desktop (RDP):

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که این سرویس بشدت آسیب‌پذیر می‌باشد و تاکید می‌شود از این سرویس به هیچ عنوان استفاده نشود. هر چند یکی از راه‌حل‌های کاهش ریسک امنیتی این سرویس راه‌اندازی آن بر بستر VPNهای سازمانی می‌باشد ولی باز توصیه می‌شود کلا این سرویس در سازمان‌ها و بخصوص سرورهای سازمانی غیرفعال باشد. شاید این پرسش مطرح شود که باز بودن این سرویس داخل سازمان چه ریسک امنیتی می‌تواند داشته باشد، در حالیکه بر بستر VPN سازمانی اجرا می‌گردد؟ پاسخ این سوال را با یک فرض بررسی می‌کنیم، فرض کنید این سرویس بر روی VPN سازمانی فعال شده و از بیرون از سازمان به آن دسترسی وجود ندارد، تا اینجای کار بنظر مشکلی وجود ندارد، ولی ممکن است به طرق مختلف بدافزاری به شبکه سازمانی رخنه نماید که هدف آن سرویس RDP می‌باشد، در این حالت دیگر نمی‌توان کاری کرد و باید شاهد خرابکاری آن بدافزار باشیم. به همین راحتی!

چالش‌های نرم‌افزارهای جانبی مانند Any Desk و TeamViewr:

مطمئنا تا بحال اسم نرم‌افزارهایی مانند Any Desk و TeamViewr  به گوش همه رسیده و شاید بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز از آن استفاده می‌کردند، ولی بدلایل مختلف دیگر نمی‌توان از این نرم‌افزارها استفاده نمود بخصوص در سازمان‌ها و ادارات دولتی. اول از همه بدلیل غیر بومی بودن آنها می‌باشد، علاوه بر آن بدلیل تحریم، امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد و اگر هم به طرق مختلف بتوان تحریم را دور زد مسئله خرید اکانت و لایسنس وجود دارد که مقرون به صرفه نمی‌باشد.